“AHİLİK DEĞERLERİ EĞİTİMİ PROJESİ” UYGULAMA YÖNERGESİ VE GERİ BİLDİRİM FORMU

22.09.2011
■“ Ahilik Değerleri Eğitimi Projesi" Geri Bildirim Formunu Doldurmak İçin Tıklayınız.

■ Ahilik Değerleri Eğitimi Projesi(ADEP) Okul Yürütme Kurulu Temsilcilerinin Bildirilmesi İçin Tıklayınız.

“AHİLİK DEĞERLERİ EĞİTİMİ PROJESİ” UYGULAMA YÖNERGESİ

Ahiliğin temel ilkelerinden yola çıkarak Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı tüm kurumlarda uygulanmak üzere “Ahilik Değerleri Eğitimi”Projesi

Özelde Ahilik prensipleri olmakla birlikte genelde tüm insanlığı kucaklayan bu değerler bütünü okullarımızda bir takvim çerçevesinde uygulanacaktır. Uygulama ile ilgili çalışmalar okullarda kurulacak “okul proje yürütme kurulu” tarafından yürütülecektir. Kurul faaliyetlerini aylık olarak belirlenen değer ile ilgili örnek çalışma planına göre yapacak, konu ile ilgili raporu ve resimleri online olarak “ il proje yürütme kuruluna” gönderecektir. İlçelerde bulunan “ilçe proje yürütme kurulları” projenin takvime uygun olarak ve eksiksiz yönetiminden sorumlu olacaktır.

“Ahilik Değerleri Eğitimi” projesinin uygulama esasları

  • http://www.arge40.com/ adresinde bulunan modül yardımıyla gerçekleştirilecektir.
  • Projede yer alan “Ayın Değeri” ile ilgili çalışmalar her ayın 1inde başlayacak 30unda bitecektir. Sonraki ayın 7 si raporların son gönderme tarihidir.
  • İlgili kurullar 26 Eylül 2011 gününe kadar teşekkül edilerek online olarak proje koordinatörlüğüne ulaştırılacaktır.

İl Proje Yürütme Kurulu

  • İl Milli Eğitim Müdürü
  • Proje Koordinatörü
  • Eğitim Müfettişleri Başkanı
  • Okul yöneticisi
  • Veli temsilcisi
  • Öğrenci Temsilcisi

İlçe Proje Yürütme Kurulu

  • İlçe Milli Eğitim Müdürü
  • İlçe Şube Müdürü
  • AR-GE Birimi Temsilcisi
  • Okul yöneticisi
  • Veli temsilcisi
  • Öğrenci Temsilcisi

Okul Proje Yürütme Kurulu

    • Okul Müdürü
    • Rehber Öğretmeni
    • Öğretmen
  • Veli temsilcisi
    • Öğrenci temsilcileri
  • Proje ile ilgili tüm sorular arge40@meb.gov.tr eposta adresinden online olarak sorulacak ve cevaplanacaktır.
  • Proje boyunca uygulanacak değerler aşağı ki takvime göre yürütülecektir.

Ekim Ayı              MERHAMET
Kasım Ayı            DOĞRULUK
Aralık Ayı            İYİLİK                     
Ocak Ayı             YARDIMSEVERLİK                     
Şubat Ayı             SABIR          
Mart Ayı              SORUMLULUK      
Nisan Ayı             DOSTLUK
Mayıs Ayı             ADALET      

  • Proje kapsamında yapılacak çalışmalar aşağıdaki alanlarda olacaktır.
  • Panolara Asılacak Güzel Sözler
  • Tavsiye Kitaplar
  • Seyirlik
  • Kıssadan Hisse
  • Sınıf İçi Etkinlikler
  • Örnek Şahsiyetler
  • Yarışmalar
  • şiir yazma,
  • şiir okuma,
  • hikaye yazma,
  • hikaye okuma,
  • karikatür çizme,
  • resim yapma,
  • Turnuva
  • Münazara
  • Gezi
  • Diğer

Bu çalışmalar ile ilgili örnek içerikler aşağıda belirtilmiştir. Yapılacak çalışmalarda bu örneklerin doğrudan alınmasından ziyade okulların kendisine özgü çalışmaları uygulaması daha yerinde olacaktır

  • Okul Proje Yürütme Kurulu başlıkların zenginleştirilmesi konusunda çalışmalar yapacaklardır.

İlçe Proje Yürütme Kurulu ilçede ki proje akışını ve aylık raporların proje koordinatörlüğüne ulaştırılmasını sağlayacaklardır.

  • İl Proje Yürütme Kurulu projenin tamamının işleyişinden ve proje ile ilgili tanıtım ve yaygınlaştırma faaliyetlerini yürütecektir.
  • Proje Koordinatörlüğü Kırşehir Milli Eğitim Müdürlüğü ARGE birimidir.

AYLIK DEĞER EĞİTİMİ ÖRNEK İÇERİK

 

“ DOĞRULUK ”
TANIM
Doğruluk: Doğru olma hali, doğru olana yakışır davranış; yalan ve riyadan uzak olma, namusluluk, dürüstlük. Düşüncenin gerçekle uyuşması, yargı ve önergelerin gerçeğe uygun olmasıdır. İçinde bulunulan durum için iyi ve geçerli olabilecek kararı alabilmek. Menfaatimize aykırı olsa da her zaman ve her yerde dürüst olmak. Yalan olmayan isabetli, isabetli, yerinde, uygun davranışlarda bulunma.

 

PANOLARA ASILACAK GÜZEL SÖZLER
Cümleler doğrudur sen doğru isen, doğruluk bulunmaz sen eğri isen. (Yunus Emre)
Doğru olan şeyi görmek, fakat bunu yapmamak cesaretsizliktir. (Konfüçyüs)
Doğru yolda giden kaplumbağa, eğri yolda giden yarış atını geçer. (J.J.Rousseau)
Eğri olanın gölgeside eğridirnokta (HznoktaAli rnoktaanokta)
Doğruları korumaktan korkmayınıznokta (M.K.Atatürk)
Doğruluk sonsuzluğun güneşidir, nasıl olsa doğarnokta (Wendel Philips)
Rabbinin sözü, doğruluk ve adaletle tamamlandınokta O'nun sözlerini değiştirebilecek yokturnokta (Enam Suresi / 115)
Budur benim hayatta en beğendiğim meslek, sözün odun gibi olsun hakikat olsun teknokta (MnoktaAkif Ersoy)
Doğruluk, her türlü şartlar altında meyve verirnokta (Schiller )
Acı da olsa, doğruları söyleyiniznokta (Hadis-i Şerif)
Yanlışlık fare deliğinden geçer, doğruluk kapılardan sığmaznokta (Bernard Shaw)
Haklı söz haksızı Bağdat’tan çevirir. (Atasözü)
Ak koyun ak bacağından, kara koyun kara bacağından asılır. (Atasözü)

TAVSİYE KİTAPLAR

Erdemler Dizisi (Doğruluk)- Komisyon-Timaş Yay.
Hikayelerle Karakter Eğitimi- Vedat ÖZCAN- Moralite Yay.
Ahlak-ı Fazıla – Vecdi Ganim – Çıra Yayınları
Doğruluk Dükkanı – Safran Kitapları

SEYİRLİK

PİNOKYO - Yönetmen: Carlo COLLODİ (İlköğretim 1. Kademe )
Kaşağı - Yönetmen: Raşit ANALAR (İlköğretim 2. Kademe)
Kaçak (The Fugitive) - Yönetmen: Andrew DAVIS (Lise)
Erdemler Dizisi- (Azim Yayıncılık) Doğruluk  CD’si.
Doğruluk- Yalanın Bedeli- VCD- Sera Pazarlama
Doğruluk konulu Power Point Sunusu (Müdürlüğümüz web sitesinde yayımlanacaktır.)

KISSADAN HİSSE

Nasrettin Hoca 'nın canı bir gün şöyle bol etli bir yahni çeker.
Doğruca kasaba gidip bir okka et alır, eve hanımına yahni yapması için tembihleyerek gönderir.
Nasreddin Hoca 'nın hanımı Hoca'nın istediği yahniyi pişirirken komşuları sohbete oturmaya gelirler.
Nasrettin Hoca 'nın gözü gönlü tok, eli açık olan hanımı komşularına Hoca için pişirdiği yahniyi ikram eder.

Sonunda Hoca'nın akşam yemekte afiyetle yemeyi hayal ettiği yahni komşu kadınlar tarafından yenip bitirilir.
Akşam olunca yahni hayali ile akşamı zor eden Nasreddin Hoca eve gelir.
Hoca sofraya oturur, hanımı sofraya yahni yerine bir tabak bulgur aşı koyar.
Umduğunu bulamayan Nasreddin Hoca sinirlenerek hanımından bir açıklama ister.
Nasreddin Hoca 'nın karısı gerçeği açıklayamaz.

- Eti bizim kedi Tekir yedi, der.

Nasrettin Hoca bir hışımla kalkar sofradan ve eline geçirdiği bir sopa ile Tekir'i aramaya başlar.
Tekir'i bulur bulmasına ama Tekir bir deri bir kemik.
Hoca şaşkınlık içinde Hanımına sorar :
- Hatun, yahni yapman için gönderdiğim eti bu bizim kedi Tekir mi yedi ?
Nasrettin Hoca'nın karısı da yalanından dönemez ve cevap verir :
- Evet Hoca Efendi, o hınzır kedi yedi eti.
Bu cevabın üzerine Nasrettin Hoca el terazisini alır ve kediyi tartar. Hoca'nın kedisi Tekir de tam bir okka gelir.
Bunun üzerine Nasrettin Hoca hanımına seslenir :
- Yahu Hanım, şu gördüğün bizim Tekir ise et nerede ? Yok şayet gördüğüm et ise bizim Tekir nerede ?

SINIF İÇİ ETKİNLİK

En Dürüst Cevap  (Müdürlüğümüz web sitesinde yayımlanacak Ek-1)
Asla, Bazen, Her zaman, Çoğu zaman(Müdürlüğümüz web sitesinde yayımlanacak Ek-2)
İlgili Özellikleri İşaretle(Müdürlüğümüz web sitesinde yayımlanacak Ek-3)

ÖRNEK ŞAHSİYETLER

Mevlana Celaleddin Rumi, Mehmet Akif ERSOY, Sultan Alparslan, Kanuni Sultan Süleyman, Metehan, Şair Ziya Paşa  gibi kişilerden bahsedilir.

YARIŞMA

Yapılan etkinlikler doğrultusunda bir bilgi yarışması düzenlenir. Kazananlar ödüllendirilir.
Doğruluk konulu öykü, şiir, hikaye veya resim yarışması düzenlenir. Kazananlar ödüllendirilir.

TURNUVA

Doğruluk  kupası adını verdiğimiz futbol, basketbol, satranç, voleybol vb. dallarında turnuvalar düzenlenir. Dereceye  girenler ödüllendirilir.

MÜNAZARA

Doğruluk şartlara ve zamana göre değişir.          Doğruluk hiçbir zaman değişmez
Dürüst olan insanlar başarılı olur.                       Dürüst olmayan insanlar başarılı olur.
Kendi zararıma olsa da dürüst davranırım.         Kendi zararıma olursa dürüst davranmak iyi değildir.
Tamamen doğru ve dürüst olmak mümkündür.   Tamamen doğru ve dürüst olmak mümkün değildir.

GEZİ

Bölgemizde bulunan, doğru ve dürüst kişiliğiyle ön plana çıkmış bir iş adamı, tüccar, vali, belediye başkanı, kaymakam ve devlet memuru ziyaret edilerek; öğrencilere, doğru davranışları bizzat kendilerinden dinlettirilir.

“YARDIMSEVERLİK”
TANIM
Yardımseverlik: Kendi güç ve imkanlarını başkalarının iyiliği için kullanmak. Bir kimsenin sıkıntısını gidermek, o kişiye karşılaştığı güçlüklerde yardımcı olmak, yükünü paylaşmak. .İyi değerlerin ve maddi imkanların paylaştıkça çoğalacağına inanan erdemli insanların ortaya koyabileceği bir davranış biçimi.  İhtiyacı olana, hiçbir menfaat gözetmeksizin gönüllü olarak maddi ya da manevi destekte bulunma durumu
İlgili Olumlu Kavramlar: Cömertlik, fedakarlık, empati kurma, dayanışma, infak, merhamet, katlıda bulunmak, kadirşinaslık, iyilik, hayırseverlik.
İlgili Olumsuz Kavramlar: Bencillik, ben merkezcilik, bireycilik, cimrilik, çıkarcılık, kibir, menfaatçilik, narsisizm, pragmatizm, vurdumduymazlık, nankörlük.

PANOLARA ASILACAK GÜZEL SÖZLER
El eli yıkar, elde döner yüzü yıkar. (Atasözü)
Kendiniz için özenle ayırdığınız şeylerden başkaları için harcamadıkça gerçek erdeme ulaşmış olamazsınız .
Yardımlar tıpkı çiçek gibidir, ne kadar taze ise insanları o kadar memnun eder. (Chillon)


Size yapılan en ufak bir yardımı sakın unutmayınız, yaptığınız en büyük yardımı ise hiçbir vakit hatırlamayınız. (V. Suttner)
Herkes ötekisine yardım etseydi, herkesin işi yapılmış olurdu. (E. Erchenbach)
Bir elin nesi var, iki elin sesi var. (Atasözü)
Veren el, alan elden üstündür. (Hz. Muhammed)
Kardeşinin salını karşıya geçirmesine yardım et, göreceksin ki sen de karşıdasın. (Hint Atasözü)
İyilik yap, iyilik bul.

 

TAVSİYE KİTAPLAR
Erdemler Dizisi (Yardımseverlik)- Rukiye KARAKÖSE-Timaş Yay.
Heidi -Johanna SPYRİ- Timaş Yay.
Hikayelerle Karakter Eğitimi- Vedat ÖZCAN- Moralite Yay.
En Büyük İnsancıl Özlem & Dayanışma-Paylaşma-Yardımlaşma -Bizim Kitaplar Yay.
Yardımsever Balina – Epsilon Yay.

SEYİRLİK
Tavuklar Firarda- Yönetmen: Peter LORD (İlköğretim 1. Kademe )
Yeşil Yol -Frank DARABONT ‘un yönetiminde (İlköğretim 2. Kademe ve Lise)
Erdemler Dizisi- (Azim Yayıncılık) Yardımseverlik  CD’si.
Yardımseverlik konulu Power Point Sunusu (Okulların mail adreslerine gönderilecek ve Müdürlüğümüz web sitesinde yayımlanacaktır.)

KISSADAN HİSSE

SEVGİ SOFRASI
Bir gün sormuşlar ilim sahiplerinden birine birine:
- Sevginin sadece sözünü edenlerle, onu yaşayanlar arasında ne fark vardır?
- Bakın göstereyim, demiş.nokta
Önce sevgiyi dilden gönüle indirememiş olanları çağırarak onlara bir sofra hazırlamışnokta Hepsi oturmuşlar yerlerinenokta Derken tabaklar içinde sıcak çorbalar gelmiş ve arkasından da 'derviş kaşıkları' denilen bir metre boyunda kaşıklarnokta
İlim sahibi, sofradakilere, "Bu kaşıkların ucundan tutup öyle yiyeceksiniznokta" diye bir de şart koymuşnokta "Peki!" deyip içmeye teşebbüs etmişlernokta Fakat o da ne? Kaşıklar uzun geldiğinden bir türlü döküp saçmadan götüremiyorlar ağızlarınanokta En sonunda bakmışlar beceremiyorlar, öylece aç kalkmışlar
sofradannokta
Bunun üzerine, "Şimdinoktanokta" demiş ilim sahibi:
- Sevgiyi gerçekten bilenleri çağıralım yemeğenokta
Yüzleri aydınlık, gözleri sevgi ile gülümseyen ışıklı insanlar gelmiş oturmuş sofraya bu defanokta "Buyrunnokta" denilince, her biri uzun boylu kaşığını çorbaya daldırıp, sonra karşısındaki kardeşine uzatarak içirmişnokta Böylece her biri diğerini doyurmuş ve şükrederek kalkmışlar sofradannokta
"İşte!" demiş ilim sahibi ve eklemiş:
- Kim ki hayat sofrasında yalnız kendini görür ve doymayı düşünürse, o aç kalacaktırnokta Ve kim kardeşini düşünür de doyurursa, o da kardeşi tarafından doyurulacaktırnokta Şüphesiz ve şunu da unutmayın, hayat pazarında alan değil, veren kazançtadır daimanokta

SINIF İÇİ ETKİNLİK

  Birey ve Grup Projeleri(Ek-1)
Kimdir Bu? (Ek-2)
Yardımlaşma Haftası (Ek-3)
Cömertlik Anketi (Ek- 4)

ÖRNEK DAVRANIŞLAR

Yardıma ihtiyacı olana yardımcı olmak
Alışverişe yardım etmek
Yemek yapılırken, sofra hazırlanırken, sofra toplanırken yardımda bulunmak.
Misafir ağırlamada yardımda bulunmak.
Evde temizliğe yardımda bulunmak.
Yardım kuruluşlarına üye olmak.
Yardım isteyen birine asla hayır dememek.

ÖRNEK ŞAHSİYETLER VE KURUMLAR

 Mevlana, Sultan Sencer, Nasuh Mahruki, Mareşal Fevzi Çakmak,  Osman Gazi, Fatih Sultan Mehmet, Kızılay, Sosyal Yardımlaşma Vakfı, AKUT gibi kişi ve kurumlardan bahsedilir.

YARIŞMA
Yapılan etkinlikler doğrultusunda bir bilgi yarışması düzenlenir. Kazananlar ödüllendirilir.
Yardımseverlik konulu öykü, şiir, hikaye veya resim yarışması düzenlenir. Kazananlar ödüllendirilir.

TURNUVA
Yardımseverlik kupası adını verdiğimiz futbol, basketbol, satranç, voleybol vb. dallarında turnuvalar düzenlemek. Dereceye  girenleri  ödüllendirmek.

MÜNAZARA
Yardımlar açık mı yapılmalıdır? Gizli mi?
İnsanlara yardım etmekle iyilik mi yaparız? Onları hazırcılığa mı alıştırırız?
Yardımları sadece ülkemizde mi yapmalıyız? Yurtdışına da yardım yapmalı mıyız?
GEZİ
Bölgemizde bulunan herhangi bir yardım kuruluşu ziyaret edilerek öğ

“ADALET”

TANIM;
Adalet: Her şeyi olması gereken yere koymak, olması gerektiği gibi kullanmak. Birisine ya da bir şeye hakkını vermek, hakkı gözetmek, yerine getirmek, doğruluk. Herkese ya da her şeye layık olduğu şekilde davranmak. Yönetimi ya da emri altında bulunanlara karşı adil, insaflı, merhametli olmak.

PANOLARA ASILACAK GÜZEL SÖZLER
Adalet mülkün temelidir. (Hz. Ömer)
Adaletin kuvvetli, kuvvetlinin de adaletli olması gerekir. (Pascal)
Adaletin küçüldüğü ülkelerde büyük olan artık suçlulardır. (Anonim)
Adalet olmayınca bir yerde insan düşer o yerde her derde. (Anonim)
Adalet ancak hakikatten, mutluluk ancak adaletten doğabilir. (Anatole France)
Adaletle zulüm bir yerde durmaz.
Zulm ile abad olanın sonu berbad olur.
Adalet, evrenin ruhudur. (Ömer HAYYAM)
Adaletin gecikmesi adaletsizliktir. (W. S. LANDOR)
Adaletin olmadığı yerde ahlak da yoktur.  (MONTAIGNE)
İnsansın adalet olamaz
Adaletsiz insan olur mu?
Olur, olmaz olur mu!
Ama, olmaz olsun.     
( Özdemir ASAF)
TAVSİYE KİTAPLAR
Suç ve Ceza (DOSTOYEVSKİ)
Dreyfus Olayı (Emile ZOLA)
SEYİRLİK
Sefiller-  Yönetmen: Bile August
Dava - Yönetmen: David H. Jones
Reis Bey -Yönetmen: Mesut Uçakan

KISSADAN HİSSE
Fatih'in Adalet Anlayışı:
Fatih bir cami yaptırıyordu. Caminin mimarı İpsilanti Efendi isimli bir Rumdu. Fatih'in emrine karşı geldi. Camide kullanılacak mermer sütunlardan birazını kesti. Bunu duyan Fatih çok öfkelendi. Müftüye danışmadan mimar İpsilanti Efendinin elini kestirdi. Bunun üzerine Rum mimar kadıya gitti.Zamanının İstanbul kadısı Sarı Hızır Çelebi durumu inceledi. Padişahı çağırdı. Padişah mahkemeye geldi. Oturmak üzere iken kadı şöyle gürledi:
"Hasmınla yüzleştirileceksin, ayağa kalk!"
İstanbul ile birlikte nice ülkeler, krallıklar fetheden Padişah, ayağa kalktı. İpsilanti Efendi ile yüzleştirildi. Mimar İpsilanti Efendi şikâyetçiydi. Fatih ise mimarın elini kestirdiğini kabul ediyordu. Şahitler dinlendikten sonra Kadı Hızır Çelebi, kararını bildirdi: "Mimarın elini kestirenin eli kesilecektir. Kısasa kısas yapılacaktır."

Fatih sessizdi. Mimar İpsilanti Efendi ise ağlıyordu. Yere diz çöktü."Davamdan vazgeçtim" dedi. "Bu adalet karşısında da müslüman oldum. Padişahın eli kesilmesin. Bu cihangire kıyılmasın."
Kadı, bunun üzerine kararını değiştirdi. Padişah, mimar İpsilantiEfendi ve ailesini geçindirecekti. İyi bir ev verecek masraflarını kendi kesesinden karşılayacaktı. İş böylece tatlıya bağlanmış oluyordu. Herkes mahkeme salonunu terk etti. Kadı ile Padişah yalnız kaldılar. O zaman Fatih Sultan Mehmet kılıcını göstererek şöyle söyledi:
"Eğer benim padişahlığımdan korkup iltimas geçseydin, haksız bir karar verseydin, billahi şu kılıçla başını uçururdum." Kadı Hızır Çelebi oturduğu minderi kaldırdı. Altında demir bir topuz vardı. Padişaha gösterdi:

"Hünkarım, sen de padişahlığından gururlanıp şeriat mahkemesine saygısızlık etseydin, kararı dinlemeseydin billahi şu topuzla başını ezecektim"
Fatih'in adalet anlayışı ve o zamanın hakimlerinin adaleti işte böyleydi. Bir Rum mimarla cihangir bir padişahı ayırd etmiyordu.

 

SINIF İÇİ ETKİNLİK

  • İki kefesi olan bir terazi temin edin
  • Ağırlıkları birbirinden farklı çeşitli eşyaları da bir araya toplayın
  • Öğrencilerinizden eşyaları kullanarak terazinin kefelerini eşitlemesini isteyin.
  • Onlar çalışırken denge kavramı ile ilgili onlarla konuşun.
  • Terazinin kefelerinden birinin sürekli aşağıda olmasının sebeplerini ve sonuçlarını tartışın.
  • Dengeli davranışların nasıl olabileceğine vurgular yapın.
  • Dengesiz davranmanın sonuçlarını konuşacağınız bir tartışmayla çalışmayı bitirin.
  • Girişecekleri yeni eylemlerde terazi deneyimini hatırlatın.
  • Terazi kelimesini aranızda şifre haline getirin.

ÖRNEK DAVRANIŞLAR

  • Haklı olan kişilerin yanında yer almak
  • Çevresinde tespit ettiği haksızlıkları dile getirmek.
  • Arkadaşlarına karşı tarafgir olmamak.
  • Çevresindekilere haksızlık etmemek
  • Bencil davranışlardan kaçınmak
  • Sıramızı beklemek .
  • Zayıf ya da güçsüz konumdakileri gözetmek.

 

ÖRNEK ŞAHSİYETLER

Hz. Ömer, Fatih Sultan Mehmet, Kanuni Sultan Süleyman, Alparslan, Vezir Nizamülmülk,  gibi adil kişilerin hayatlarından bahsedilir.

YARIŞMA
Yapılan etkinlikler doğrultusunda bir bilgi yarışması düzenlenir. Kazananlar ödüllendirilir.

TURNUVA
Adalet kupası adını verdiğimiz futbol, basketbol, satranç, voleybol vb. dallarında turnuvalar düzenlemek. Dereceye girenleri ödüllendirmek.

MÜNAZARA

  • Adalet güç ile mi sağlanır hukuk ile mi?
  • Eşitlik ve adalet aynımıdır, değil midir?
  • Adalet şartlara göre değişir mi değişmez mi?
  • Önyargı adaleti engeller mi, engellemez mi?
  • Bencillik adalet duygusunu engeller mi engellemez mi?

“DOSTLUK”
TANIM ;
Dostluk: Huyları ve düşünceleri birbirine yakın olan kimselerin kurduğu arkadaşlık. Uzun yolları meşakkatleri göze aldırabilen yakınlık .Uzaklıkları yakın eden bağ. Dost; çok sevilen güvenilen iyiliği istenen kimse. Arkadaş, yar ahbap, gönüldeş, sırdaş. Kendisine yakınlık ve arkadaşlık duyulan kimse.

PANOLARA ASILACAK GÜZEL SÖZLER

  • Kusursuz dost arayan dostsuz kalır. (Mevlana)
  • Arkadaş, insanın kendisine verdiği hediyedir. (Stevenson)
  • Dost, onunla birlikteyken olduğun gibi görünebileceğin, ruhunun tüm gizliliklerini ona anlatabileceğin biridir. Onunla birlikteyken kendini korumana gerek yok. (J.J.Rousseau)
  • Söyle bana kiminle arkadaşlık ediyorsun, sana kim olduğunu söyleyeyim; neyle uğraştığını bilirsem, sende ne olur bilirim. (Goethe)
  • Başkaları ile ilgilenirsen iki ay içinde birçok dostlar kazanabilirsin; başkalarının seninle ilgilenmesini beklersen, iki yılda bile tek dost kazanamazsın. (D. Carnegie)
  • Gerçek dost kadar insanın gönlüne ferahlık veren hiç bir ilaç yoktur (R Bakon)
  • İnsan özden ibarettir; geri kalan deridir Göz de dostu gören göze derler  (Mevlana)
  • Dostluk mantar yemeği gibidir Zararlı olup olmadığı ancak yendikten sonra belli olur
    (Çin Atasözü)
  • Dostlar öyle bir ailedir ki, insan, o ailenin fertlerini bizzat kendisi seçer   (Alfonse Karr)
  • Dost , kara günde belli olur (Atasözü)
  •  

TAVSİYE KİTAPLAR

  • Dost Kazanma ve İnsanları etkileme sanatı- Dale Carnegie- Gün Yay.
  • Fareler ve İnsnalar –John Staeinbeck
  • İhtiyar Dost- Halit Ziya Uşaklığil- Özgün Yay.
  • Dostluk Hüznü Paylaşmaktır- Süheyla Acar -Can Yay.
  • Dostluk- Atilla Keskin- Gendaş Yay.
  • Can Dostum – Sevinç Kuşoğlu – Erdem Yay.

SEYİRLİK

  • Kız Arkadaşım (My Girl)- Yönetmen:  Howard Zieff
  • Can Dostum (Good Will Hunting) – Yönetmen: Gus Van Sant
  • Erdemler Dizisi- (Azim Yayıncılık) Dostluk CD’si.
  • Dostluk Power Point Sunusu (mail adreslerine gönderilecek)
  •  

KISSADAN HİSSE
AYIDAN DOST OLMAZ
Yiğidin biri ayıyı ejderhanın elinden kurtarınca ayı ona bağlandı. Hastalanınca da başında beklemeye başladı.
Oradan geçen birisi başında ayının beklediği yiğidi görünce ;Ayıya güven olur mu? Dedi.
; Ahmakların dostluğu düşmanlıktan beterdir. Haydi bırak bu ayıyı peşimden gel ”.
Bunun üzerine çileden çıkan yiğide ;Galiba” dedi. ;Bu adam bu ayı ile dostluğumu bozmak için iddiaya tutuştu. Yahut katilin biri. Kanıma kastetmeğe geldi ”
Adam sözünün dinlenmediğini görünce gitti.
Ayı yiğidin yüzüne konan bir sineği kovalamaya çalışıyordu. Ama sinek itmiyordu. En sonunda bir taş alıp sineği yapıştırdı. Ne var ki sinek yiğidin alnına konmuştu! Yiğidin suratı dağıldı.
Dostlarınızı kendi cinsinizden ve akıllı olanından seçin ki suratınıza bir taş inmesin.
ÖRNEK DAVRANIŞLAR

  • İyi arkadaş seçimi yapmak
  • Öz saygınızı geliştirin. Kendisine güvenen çocuklar güvenilir arkadaşlar edinirler.
  • Arkadaşlar arasındaki sorunları abartmamak.
  • Farklılıklara saygılı olmak.
  • Arkadaşlarını küçük görmemek.
  • Arkadaşlarının iyi davranışlarını övmek, kötü davranışlarından vazgeçirmeye çalışmak.
  • Arkadaşların özel günlerini hatırlamak.
  • Arkadaşların duygu ve düşüncelerini dinlemek.
  • Arkadaşların karar ve eylemlerine yapıcı eleştiriler getirin.
  • Arkadaşlarını eve davet etmek.
  • Arkadaşların ailesi ve arkadaşı arasında seçim yapmasını istemeyin.

ÖRNEK ŞAHSİYETLER

 Yunus Emre, Yavuz Sultan Selim, Aşık Veysel, Orhan Seyfi Orhon, Necip Fazıl Kısakürek, Sezai Karakoç, Fethi Gemuhluoğlu  gibi kişilerin hayatlarından bahsedilir.
YARIŞMA
Yapılan etkinlikler doğrultusunda bir bilgi yarışması düzenlenir. Kazananlar ödüllendirilir.
TURNUVA
Dostluk kupası adını verdiğimiz futbol, basketbol, satranç, voleybol vb. dallarında turnuvalar düzenlemek. Dereceye  girenleri  ödüllendirmek.
MÜNAZARA

  • Arkadaşlık mı önemlidir? Dostluk mu?
  • Dost olanlarla sırlar paylaşılır mı paylaşılmaz mı?
  • Dost çevresini kişi kendi mi belirlemeli? Ailesi veya büyükleri mi?
  • Büyüklerin düşüncelerine saygı göstermeli miyiz? Günümüzün düşüncesi daha mı önemlidir?
  • Saygısız davrananlara saygı gösterilir mi? Gösterilmez mi?

 “SABIR”
TANIM
Sabır: Zorluk, güçlük ve musibetlere direnç gösterme, haksızlıklar karşısında anlık tepkilerden kaçınma, elde edilemeyen şeyler için kendini zaptetme. Nefsine hakim olma. Acele etmeden; telaşlı davranmadan, sukunetini muhafaza etme, kararlı ve azimli davranma, sebat etme. Eninde sonunda meyve vereceğini bilerek kuru bir ağaca emek verme. Umuda yolculuk ederek bekleme… Aşınan yollara, incinen ryhlara, kaybedilen maddeye rağmen yürüme.
PANOLARA ASILACAK GÜZEL SÖZLER
Sabır yüzünü ekşitmeden acıyı yudumlamaktır. (Kuşeyri)
Sabırlı ol, sabretmek er kişinin işidir; insan sabrederse, göğe bile yol bulur. Yusuf Has Hacip- Kutadgu Biliğ)
İşe acele ile girme , sabır ve teenni ile hareket et; acele ile yapılmış işler yarın pişmanlık getirir. (Yusuf Has Hacip)
Sabır önceleri insana zehir gibi görünür, fakat bunu huy edinirsen bal olur. (Sadi)
Sabrı olmayanlar ne kadar fakirdirler. (Shakespeare)
Sabır, çöl kuraklığına sudan umudunu kesmeden dayanmaktır.
Sabır, kurtuluşun anahtarıdır. (Mevlana)
Her güç, sabır ile zaman birleştirilerek sağlanır. (Balzac)
Hoşlanmadığına sabretmedikçe, hoşlandığını ele geçiremezsin. (Hz. İsa)
Asıl hüner ve afiyet, bollukta sabretmesini bilmektir. (İmam Gazali)
Sabır, suskunluk değil; sessiz çığlığa benzer. Sabredenin yüreği bin güllü bağa benzer.
Sabrın sonu selamettir.
TAVSİYE KİTAPLAR
Erdemler Dizisi (Sabır)- Komisyon-Timaş Yay.
Hikayelerle Karakter Eğitimi- Vedat ÖZCAN- Moralite Yay.
Ahlak-ı Fazıla – Vecdi Ganim – Çıra Yayınları
Düşlediğiniz İnsan Olun – Wes Beavis – Beyaz Yayınları

SEYİRLİK
Esaretin Bedeli- Yönetmen: Frank Darabont
Erdemler Dizisi- (Azim Yayıncılık) Doğruluk  CD’si.
Sabır konulu Power Point Sunusu (Müdürlüğümüz web sitesinde yayımlanacaktır.)

KISSADAN HİSSE
SABIR İLE İLGİLİ BİR HİKAYE
Çin Bambu ağacının yetişmesi, olumlu ısrar için güzel bir örnektir. Çinliler bu ağacı söyle yetiştirir: Önce ağacın tohumu ekilir, sulanır ve gübrelenir. Birinci yıl tohumda herhangi bir değişiklik olmaz. Tohum yeniden sulanıp gübrelenir. Bambu ağacı ikinci yılda da toprağın dışına filiz vermez. Üçüncü ve dördüncü yıllarda her yıl yapılan işlem tekrar edilerek bambu tohumu sulanır ve gübrelenir. Fakat inatcı tohum bu yılda da filiz vermez. Cinliler büyük bir sabırla besinci yılda da bambuya su ve gübre vermeye devam ederler. Ve nihayet besinci yılın sonlarına doğru bambu yeşermeye baslar ve altı hafta gibi kısa bir sürede yaklaşık boyuna ulaşır. Akla gelen ilk soru şudur :  Çin bambu ağacı boyuna altı hafta da mı Yoksa beş yılda mı ulaşmıştır? Bu sorunun cevabi tabii ki beş yıldır. Büyük bir sabırla ve ısrarla tohum beş yıl süresince sulanıp gübrelenmeseydi ağacın büyümesinden hatta var olmasından söz edebilir miydik? Bir başarının şartları her zaman çok basittir. Bir süre için alışın, Bir süre tahammül edin. Her zaman inanın. Ve hiçbir zaman geri dönmeyin.

İNŞAAT NİYE DURDU
Mimar Sinan, Süleymaniye Camii’nin temelini attıktan sonra inşaata devam etmedi. Bu durum dedikodulara sebep oldu. İnşaat için yeterli paranın olmadığı söyleniyordu. Halbuki durum hiç de böyle değildi.
Mimar Sinan bir yıl sonra inşaata tekrar başladı. Kısa süre sonra da bitirdi. Ortaya muazzam bir eser çıkmıştı. Peki Sinan bir yıl boyunca niye beklemişti?
Mimar Sinan, Caminin sağlam olması için temelin iyice oturması gerektiğini biliyordu. İşte bu yüzden acele etmemiş, bir yıl boyunca sabırla beklemişti.
ÖRNEK ŞAHSİYETLER

Hz. Eyyüb, Mimar Sinan, Biruni, Osman Gazi, Kutalmışoğlu Süleyman Şah, Mareşal Fevzi Çakmak gibi kişilerden bahsedilir.
YARIŞMA
Yapılan etkinlikler doğrultusunda bir bilgi yarışması düzenlenir. Kazananlar ödüllendirilir.
Sabır konulu öykü, şiir, hikaye veya resim yarışması düzenlenir. Kazananlar ödüllendirilir.

TURNUVA
Sabır kupası adını verdiğimiz futbol, basketbol, satranç, voleybol vb. dallarında turnuvalar düzenlenir. Dereceye  girenler ödüllendirilir.
MÜNAZARA
Sabırlı olmak başarıyı arttırır.                             Sabırlı olmak başarıyı azaltır.  
Sabırlı olan muradına erer.                                  Sabırlı olan istediğine ulaşamaz.
Tarihi değiştirenler sabırlı olanlardır.                 Sabırlı olanlar değişiklik yapamazlar
Sabırlı olan kazanır                                               Pratik davranan olan kazanır.
Sabrın sonu selamettir.                                         Sabrın sonu hüsrandır.
GEZİ
Bölgemizde bulunan, sabırlı kişiliğiyle ön plana çıkmış bir iş adamı, yaşlı bir amca, tüccar, vali, belediye başkanı, kaymakam ve devlet memuru ziyaret edilerek; öğrencilere, sabırlı davranışları bizzat gösterilir.

“SAYGI”
TANIM
Saygı: Birinin önemsenmesinden, üstün görünmesinden kaynaklanan ve o kişiye değerini belirtecek biçimde davranılmasına sebep olan duygu. Hatır, gözetme, hatır sayma… Bazı şeyleri önemseme ve onları zedelemekten çekinme. Değer bilmek itibar etmek. Kutsal sayılan şeyleri yüceltme duygusu.
PANOLARA ASILACAK GÜZEL SÖZLER
Saygı düzenin anahtarıdır.
Saygı ve sevgi büyüklerle küçükler arasındaki uçurumu yok eden bir köprüdür.
Ey Oğul ! Ananı, Atanı say ! Bereket büyüklerle beraberdir. (Osman Gazi)
Gençlerin pek çoğu kabalıklarını tabiilik zannederler (La ROchefoucault)
Hiç kimse sizin izniniz olmada sizi küçük hissettiremez. (E. Roosevelt)
En insani davranış, bir insanın utanılacak duruma düşmesini önlemektir. (Nietsche)
Büyüklere saygı hem dini hem de insani bir görevdir.
Çocuklara, saygıyı öğretmenin en iyi yolu: onlara saygı göstermektir.
Ana babanı sayarsan, oğlundan da saygı görürsün.
Sabır acılığının meyvesi zaferdir.
TAVSİYE KİTAPLAR
Anneye Sevgi Babaya Saygı (Refik DURBAŞ)
Baba Gibi Yar Olmaz (Dr. Fitzhugh DODSON)
Saygı (Richard Sennett)
Erdemler Dizisi Kitapları- (Timaş Yayınları)
SEYİRLİK
Kusursuz çember- Yönetmen:  Ademir KENOVİÇ
Erdemler Dizisi- (Azim Yayıncılık) Saygı CD’si.
Saygı Power Point Sunusu
KISSADAN HİSSE
FATİH’İN HOCASINA SAYGISI

29 Mayıs 1453 sabahı son hücum emri ile birlikte İstanbul Osmanlı'ya teslim olmuştu. Fatih, hocası Akşemsettin Hazretleri ile birlikte, coşkulu bir törenle İstanbul'a giriyordu. Bizans halkı ve kadınlar yollara dökülmüş, genç Fatih'i selamlıyor, üzerine çiçekler atarak onu tebrik ediyorlardı. Hatta Fatih İstanbul'a girerken, yer yer Bizans halkı öndeki "Akşemsettin"i padişah zannediyor, Akşemsettin  "hükümdar arkada" işaretini yapınca, Fatih de edep, terbiye ve inceliği ile, şöyle karşılık veriyordu:
"Evet, hükümdar benim, lâkin o da benim Hocam'dır!"

Fatih Sultan Mehmet, bir gün veziri Mahmut Paşa'yı yanına alarak hocası Akşemseddin'i ziyarete gitmişti. Akşemseddin, Padişah içeri girdiği halde ayağa kalkmamıştı.
Bir süre geçtikten sonra Akşemseddin, Fatih'in huzuruna gitti. Padişahın yanında Mahmut paşa'da bulunuyordu. Fatih hemen ayağa kalkarak hocasına yer gösterdi.
Bu iki olayı kıyaslayan Mahmut Paşa dayanamayıp sordu:
- Hünkârım, hocanız geldiğinde siz ayağa kalktınız. Hâlbuki siz onun yanına gittiğinizde o ayağa kalkmaz. Sebebi ne ola?
Fatih şöyle cevap verdi:
- Hocam Akşemseddin'e saygı göstermemek elimde değil. O yanıma geldiğinde gayri ihtiyari bir heyecan kaplar ve farkında olmadan kendimi ayakta bulurum. O ise, ilmin izzetini korumak için bana ayağa kalkmaz, buyurdu.
ÖRNEK DAVRANIŞLAR

İlke ve kuralları öğretmeli
Özel hayata önem vermeli
Misilleme yapmamalı
Sınırları net tayin etmeli
Kusurları uygun dille ifade etmeli
Sorunları çocuklara yansıtmamalı
Başkalarının yerine seçim yapmamalı
Muhatabımızı dinlemeli
Aile büyükleri ziyaret edilmeli
Tehlikeli ve incitici şakalar yapmayın.

NOT: Bu davranışları gösteren örnek öğrencilere “Saygı belgesi” (Ek-5) verilmesi.

ÖRNEK ŞAHSİYETLER

 Fatih Sultan Mehmet, Osman Gazi, Yunus Emre, Yavuz Sultan Selim, Vezir Nizamülmülk,  gibi kişilerin hayatlarından bahsedilir.
YARIŞMA
Yapılan etkinlikler doğrultusunda bir bilgi yarışması düzenlenir. Kazananlar ödüllendirilir.
TURNUVA

Saygı kupası adını verdiğimiz futbol, basketbol, satranç, voleybol vb. dallarında turnuvalar düzenlemek. Dereceye  girenleri  ödüllendirmek.

MÜNAZARA
Saygı, kişilere  ve durumlara göre değişir mi? Değişmez mi?
Sana yapılmasını istemediğin bir davranışı başkalarına yapar mısın? Yapmaz mısın?
Kişiye saygı mı önemli? Çevreye saygı mı?
Büyüklerin düşüncelerine saygı göstermeli miyiz? Günümüzün düşüncesi daha mı önemlidir?
Saygısız davrananlara saygı gösterilir mi? Gösterilmez mi?
GEZİ

Büyüklere saygı çerçevesinde huzurevi ziyareti yapılır
“SORUMLULUK”
TANIM
Sorumluluk: Kişinin kendine ve başkalarına karşı yerine getirilmesi gereken yükümlülüklerini zamanında yerine getirme zorunluluğudur. Başkalarının haklarına saygılı olmak ve kendi davranışlarının sonuçlarını yüklenmek.

PANOLARA ASILACAK GÜZEL SÖZLER
"Herkes kendi kapısının önünü temizlerse, her yer tertemiz olurnokta" (Anonim)
"Halkalardan biri gevşerse, zincirin tümü koparnokta" (Anonim)
"Sorumluluk, insanı eğitirnokta" (Wendell Phillips)
"Sorumluluk büyük olmanın bedelidirnokta" (Winston Churchil)
“Bilmediğin şeyin ardına düşme. Çünkü kulak, göz ve kalp yaptıklarından sorumludur”(İsra/36)
İlim ilim bilmektir
İlim kendin bilmektir
Sen kendini bilmez isen
Ya nice okumaktır  (Yunus Emre)
"Sorumluluğu kabul edebilmek, insanın değerinin ölçütüdürnokta" (Roy Lnokta Smith)
"Herkesin işi haline gelmiş bir iş, aslında hiç kimsenin işi değildirnokta" (İngiliz Atasözü)

TAVSİYE KİTAPLAR
Gençlerle Baş başa –Ord.Prof.Dr. Ali Fuad BAŞGİL
Erdemler Dizisi (Sorumluluk)- Rukiye KARAKÖSE-Timaş Yay.
Hikayelerle Karakter Eğitimi- Vedat ÖZCAN- Moralite Yay.

SEYİRLİK
Cennetin Çocukları- Yönetmen: Majıd MAJIDI (İlköğretim 2. Kademe ve Lise)
Duma- The Black STALLION ‘un yönetiminde (İlköğretim 1. Kademe)
Erdemler Dizisi- (Azim Yayıncılık) Sorumluluk CD’si.
Sorumluluk Power Point Sunusu (mail adreslerine gönderilecek)

KISSADAN HİSSE
HERKES, HERHANGİ BİRİ BİRİSİ VE HİÇ KİMSE
Bu hikaye dört kişi hakkındadırnokta Bunların isimleri herkes, herhangi biri, birisi ve hiç kimse idinokta
Yapılması gereken önemli bir iş vardınokta
Herkes’in yapması istenmiştinokta
Herkes, birisi’nin o işi yapacağından emindinokta
Herhangi biri yapabilirdi ama hiç kimse yapmadınokta
Birisi çok kızdı çünkü bu herkes’in işiydinokta
Herkes herhangi biri’nin yapacağını düşünmüştünokta
Herhangi biri yapabilirdi ama
Hiç kimse herkes’in yapmayacağını anlamamıştınokta

MİMAR SİNANIN SORUMLULUĞU

Bir Mimar Sinan eseri olan Şehzadebaşı  Camii'nin 1990'lı yıllarda devam eden restorasyonunu yapan firma yetkililerinden bir inşaat mühendisi, caminin restorasyonu sırasında yaşadıkları bir olayı TV'de şöyle anlatmıştı:
Cami bahçesini çevreleyen havale duvarında bulunan kapıların üzerindeki kemerleri oluşturan taslarda yer yer çürümeler vardınokta  Restorasyon programında bu kemerlerin yenilenmesi de yer alıyordunokta Biz inşaat fakültesinde teorik olarak kemerlerin nasıl inşaat edildiğini öğrenmiştik fakat taş kemer inşası ile ilgili pratiğimiz yoktunokta
Kemerleri nasıl restore edeceğimiz konusunda ustalarla toplantı yaptıknokta
Sonuç olarak kemeri alttan yalayan bir tahta kalıp çakacaktıknokta Daha sonra kemeri yavaş yavaş söküp yapım teknikleri ile ilgili notlar alacaktık ve yeniden yaparken bu notlardan faydalanacaktıknokta
Kalıbı söktüknokta
Sökmeye kemerin kilit taşından başladıknokta Taşı yerinden çıkardığımızda hayretle iki taşın birleşme noktasında olan silindirik bir boşluğa yerleştirilmiş bir cam şişeye rastladıknokta
Şişenin içinde dürülmuş beyaz bir kağıt vardınokta Şişeyi açıp kağıda baktıknokta Osmanlıca bir şeyler yazıyordunokta Hemen bir uzman bulup okuttuknokta
Bu bir mektup idi ve Mimar Sinan tarafından yazılmıştınokta Şunları söylüyordu:
"Bu kemeri oluşturan taşların ömrü yaklaşık 400 senedirnokta Bu müddet zarfında bu taşlar çürümüş olacağından siz bu kemeri yenilemek isteyeceksiniznokta
Büyük bir ihtimalle yapı teknikleri de değişeceğinden bu kemeri nasıl yeniden inşaa edeceğinizi bilemeyeceksiniznokta
İşte bu mektubu ben size, bu kemeri nasıl inşa edeceğinizi anlatmak için yazıyorumnokta "
Koca Sinan mektubunda böyle başladıktan sonra o kemeri inşa ettikleri taşları Anadolu'nun neresinden getirttiklerini söyleyerek izahlarına devam ediyor ve ayrıntılı bir biçimde kemerin inşaasını anlatıyordunokta noktanoktanoktanoktanokta
Bu mektup bir insanın, yaptığı işin kalıcı olması için gösterebileceği çabanın insan üstü bir örneğidirnokta Bu mektubun ihtişamı, modern çağın insanlarının bile zorlanacağı taşın ömrünü bilmesi, yapı tekniğinin değişeceğini bilmesi, 400 sene dayanacak kağıt ve mürekkep kullanması gibi yüksek bilgi seviyesinden gelmektedirnokta Şüphesiz bu yüksek bilgiler de o koca mimarın erişilmez özelliklerindendirnokta Ancak erişilmesi gerçekten zor olan bu bilgilerden çok daha muhteşem olan, 400 sene sonraya çözüm üreten sorumluluk duygusudurnokta

ÖRNEK DAVRANIŞLAR
Çocuklar “yaşayarak- yaparak” öğrenirlernokta Bu nedenle sorumluluk duygusunun gelişmesinde en etkili yöntemlerden biri çocuğun davranışının sonucunu yaşamasına fırsat vermektirnokta
“Bırak dökeceksin, sen yapamazsın” gibi sözler sarf etmemek.

ÖRNEK ŞAHSİYETLER
Gazali, Biruni, İbn-i Sina, Fatih Sultan Mehmet, Mete Han, Melikşah  gibi kişilerin hayatlarından bahsedilir.
YARIŞMA
Yapılan etkinlikler doğrultusunda bir bilgi yarışması düzenlenir. Kazananlar ödüllendirilir.
Sorumluluk konulu öykü, şiir ve resim yarışması düzenlenir. Kazananlar ödüllendirilir.
“Öğretmenlerimize karşı sorumluluklarımız” konulu hikaye yarışması düzenlenir.

TURNUVA
Sorumluluk kupası adını verdiğimiz futbol, basketbol, satranç, voleybol vb. dallarında turnuvalar düzenlemek. Dereceye  girenleri  ödüllendirmek.

MÜNAZARA
Öğretmenlerimize karşı sorumluluklarımızı yerine getiriyoruz.
Öğretmenlerimize karşı sorumluklarımızı yerine getiremiyoruz.
Sorumluluk duygusunun kazandırılmasında okul önemlidir
Sorumluluk duygusunun kazandırılmasında aile önemlidir.

Ziyaretçi Sayısı: 000522640
Kırşehir Milli Eğitim Müdürlüğü STRATEJİ
Telefon: 0-386 213 51 50 Dahili:1521   Strateji Fax:0386 2122866    Eposta: arge40@meb.gov.tr